Array
(
[0] => Array
(
[name] => {:en}Uttara Gonobhaban{:}{:bn}উত্তরা গনভবন{:}
[post_id] => 3731
[post_link] => http://offroadbangladesh.com/places/uttara-gonobhaban/
[thumb_link] => http://offroadbangladesh.com/wp-content/uploads/2015/02/IMG_20150716_145711-300x225.jpg
[post_content] => {:en}
Uttara Gonobhaban, often called Dighapatia Raj (sometimes called Dighapatia Raj Paribar literally Dighapatia Royal Family) was a zamindari in present day Rajshahi, which was ruled by this dynasty of 7 generations of Rajas from late 17th century till the mid-20th century; when the democratic government took power after the end of the British Monarchy’s rule in India, in 1950, the East Pakistan government abolished aristocracies and the zamindari system in present day Bangladesh. The family was seated at the Dighapatia Palace.
The family contributed largely to the development in education, infrastructure and culture of Rajshahi and North Bengal. They were especially famous for their generosity and public spirit. The Rajas built the Varendra Research Museum among other institutions of culture and education. The Rajas of Dighapatia were seated at the Dighapatia Palace. They received royal titles and titles of honor from the Mughal Empire such as Raja, Maharaja and Raja Bahadur and other titles from the British Crown, such as the Indian Orders of Knighthood.
It is also known as Maharajas palace. Raja of Dighpatia built it but it is used as residence for head of states in North Bengal. During regime of British Raj, East Pakistan many meetings took place. There is a marble front of late Raja Pramathanath Roy of Dighapatia.
The first Raja was Dayaram Roy who, at a very young age, received the help from Raja Ramjivan Roy, the first Raja of the Natore Raj family, and eventually became his dewan. Raja Dayaram led the army of Raja Ramjivan in aid of the Nawab of Bengal in 1716 and overthrew the rebellious Raja Sitaram Ray, who was a zamindar(and later king, or Raja) of neighboring Bhusna state. The sack of Muhammadpur, Raja Sitaram's capital, later enabled him to ultimately lay the foundation of the Dighapatia dynasty. For his loyalty, he received large tracts of land in Rajshahi and Jessore as grants and later acquired zamindari in Bogra and Mymensingh.
Nawab Murshid Quli Khan, who was the nawab of Bengal under Emperor Aurangzeb conferred on him the title of 'Rai-Raiyan' in recognition of his services. When the Earl Cornwallis introduced the Permanent Settlement Act, a large number of the old feudal lords and zamindars created during the time of the Nawab Murshid Quli Khan could not meet land revenue standards and thus became defaulters. Their estates were sold up to a new class of wealthy lords. The Dighapatia Raj was one of the few remnants of the old decaying 'jagirdars'. They were avidly following European dress, wine, horse race and various such other external glamour of life. The princely western influence is reflected not only in their palace architecture but also in their furniture and other interior decorations. However, during certain ceremonial occasions they donned extravagant robes, jeweled turbans and carried priceless inlaid swords in dainty scabbard tucked at their waists, following the bygone fashions of the Mughal nobility even when the Mughal dynasty and their imperial rule had faded. Pran Nath Roy and Pramada Nath Roy were some of the important zamindars of Dighapatia.
{:}{:bn}
১৭শ শতাব্দীর শেষ দিক থেকে ১৯শ শতকের মাঝামাঝি পর্যন্ত বর্তমান রাজশাহী শাসন করেছিল দিঘাপাতিয়া রাজ পরিবারের ৭ টি প্রজন্ম। এই রাজ পরিবারটি বসবাস করত উত্তরা গনভবনে যা দিঘাপাতিয়া রাজবাড়ি নামেও পরিচিত ছিল। এই বংশের প্রথম রাজা ছিলেন দয়ারাম রায় যিনি অল্প বয়সেই নাটোরের রাজ পরিবারের প্রথম রাজা রামজীবন রায়ের দেওয়ান নিযুক্ত হন। ১৭১৬ সালে বাংলার নবাবদের সহায়তা করতে রাজা দয়ারাম নেতৃত্ব দেন রাজা রাম জীবনের বাহিনীকে এবং পার্শ্ববর্তী ভূষনা রাজ্যের বিদ্রোহী রাজা শিতারাম রায়কে (যিনি জমিদার ছিলেন এবং পরবর্তীতে রাজা হন) উৎখাত করেন। রাজা শিতারাম রায়ের রাজধানী মুহাম্মাদপুরের পতনের ফলে রাজা দয়ারাম দিঘাপাতিয়া রাজবংশের গোড়াপত্তন করতে সমর্থ হন। বিশ্বস্ততা অর্জনের পরিপ্রেক্ষিতে তিনি রাজশাহী ও যশোরে দান হিসেবে অনেক জমি গ্রহন করেন এবং পরবর্তীতে বগুড়া ও ময়মনসিংহে জমিদার বাড়ি অধিগ্রহন করেন।
রাজা দয়ারামের কাজের স্বীকৃতি স্বরূপ সম্রাট আওরঙ্গজেবের অধীনে তৎকালীন বাংলার নবাব মুর্শিদ কুলি খান তাঁকে সম্মানসূচক ‘রায় রায়হান’ উপাধিতে ভূষিত করেন। লর্ড কর্নওয়ালিস যখন চিরস্থায়ী বন্দোবস্ত প্রথা চালু করেন, নবাব মুর্শিদ কুলি খানের সময়কার অনেক জমিদাররা জমির খাজনা দিতে ব্যর্থ হন এবং খেলাপি হয়ে যান এবং তাঁদের এলাকা বিক্রি করে দেওয়া হয় ধনী ব্যাক্তিদের কাছে। দিঘাপাতিয়ার রাজা ছিলেন বিলুপ্তপ্রায় জগিরদারদের একজন। তাঁরা পশ্চিমা জীবনযাত্রা অনুসরণ করতেন যেমন ইউরোপিয়ান পোশাক, মদ, ঘোড়দৌড় ইত্যাদি। পশিমা প্রভাব শুধু যে তাঁদের ভবনের স্থাপত্তেই প্রতিফলিত হয়েছে তাই নয় বরং তা দেখা যেতো তাঁদের আসবাব এবং অন্দরমহলের সাজে। অবশ্য, মুঘল সাম্রাজ্যকালের শেষ প্রান্তেও কোন কোন অনুষ্ঠানে তাঁরা মুঘলদের অনুকরন করত যা তাদের পোশাক, পাগড়ি, তলোয়ার ও তলোয়ার রাখার খাপ থেকে প্রতিফলিত হত। দিঘাপাতিয়ার জমিদারদের মধ্যে উল্লেখযোগ্য ছিলেন প্রান নাথ রায় এবং প্রমোদ নাথ রায়।
রাজশাহী এবং উত্তরবঙ্গের শিক্ষা, স্থাপনা এবং সংস্কৃতির উন্নয়নে এই রাজ পরিবারের অবদান অনেক যেমন এই পরিবারের রাজারা নির্মাণ করেন বরেন্দ্র গবেষণা জাদুঘর। জনপ্রিয়তা এবং উদারতার জন্য তারা বিশেষভাবে বিখ্যাত ছিল। এই পরিবারের শাসকরা বিভিন্ন সম্মানসূচক খেতাব ও উপাধি লাভ করে যেমন মুঘলদের কাছ থেকে রাজা, মহারাজা, রাজ বাহাদুর উপাধি এবং ইংরজেদের কাছ থেকে নাইটহুড খেতাব।
মহারাজার রাজবাড়ি নামে পরিচিত এই ভবনটি দিঘাপতিয়ার রাজা নির্মাণ করলেও উত্তর বঙ্গের রাজ্য প্রধানদের বাসা হিসেবে এটি ব্যাবহার হয়েছে। ইংরেজ এবং পূর্ব পাকিস্তান আমলে অনেক সরকারি বৈঠক এখানে অনুষ্ঠিত হয়। এখানে দিঘাপতিয়ার রাজা প্রমথনাথ রায়ের মার্বেলের তৈরি ভাস্কর্য আছে।
{:}
)
[1] => Array
(
[name] => Raja Viratnagar
[post_id] => 4446
[post_link] => http://offroadbangladesh.com/places/raja-biratnagar/
[thumb_link] => http://offroadbangladesh.com/wp-content/uploads/2015/03/DSC08731-Copy-300x225.jpg
[post_content] =>
Raja Viratnagar (রাজা বিরাটনগর) palace is the most valuable historical place of Gaibandha. Raja Virat and Panchopandob (পঞ্চপাণ্ডব) whose name are seen in the play Mahabharat. In 1960, Major Sherwill mentioned this as a “Brad Rajar Ghar”. Once upon a time, there was a huge fort in this place.
Great historian Rakhaldas Bondopaddhay (রাখালদাস বন্দ্যোপাধ্যায়) published a report in 1925-26 where he mentioned five bronze sculptures and 4-5 mound which were discovered in during the year 1910. Raja Virat had a huge barns (গোশালা) and about 60000 cows were about. The two younger brother of Panchapandob, namely Nakul (নকুল) and Shodeb (সহদেব), had the responsibility to take care of that barns. For that reason, the word Gaibandha came from the word barns.
)
[2] => Array
(
[name] => Balapur Zamindar House
[post_id] => 17404
[post_link] => http://offroadbangladesh.com/places/balapur-zamindar-house/
[thumb_link] => http://offroadbangladesh.com/wp-content/uploads/2015/08/Balapur-Zamindar-House-2-200x300.jpg
[post_content] =>
In different location of Narsingdi district there are a number of Archaeological sites which attract traveler and explorer to visit these places recurrently. Balapur Zamindar House (বালাপুর জমিদার বাড়ি) is one of the old palatial buildings in this district. If someone interested to visit the oldest buried civilization area in Bangladesh named as Wari-Bateshwar, then it would be better to take a glance at Balapur Zamindar House while moving there. It’s situated at Balapur village, Madhabdi Upazila of Narsingdi district.
This Zamindar House was built by local Zamindar named 'Nobin Chandra Saha' in 1906. It is also known as Zamindar Kali Babur Bari (কালী বাবুর বাড়ি). It’s a complex of buildings scattered in a particular zone. Basically, most of the buildings are three storied and some are one or two storied. Dept. of Archaeology in Bangladesh doesn’t announced it as a protected site yet. So like many others old houses in Bangladesh it is on the way of ruining.
No matter how decorative and ornamented this house is, it’s almost abandoned and some people who living in this house are so called ancestor of Zamindari estate at Balapur. Some local people are selling all the floor tiles made by white stone desperately.
But, Still today this beautiful palace standing with its own identity and spreading the essence of colonial palatial architecture in Bengal. If proper steps being taken this structure can be preserved & conserved for the future exhibiotion.
)
[3] => Array
(
[name] => {:en}Rose Garden Palace{:}{:bn}রোজ গার্ডেন প্যালেস{:}
[post_id] => 1529
[post_link] => http://offroadbangladesh.com/places/rose-garden-palace/
[thumb_link] => http://offroadbangladesh.com/wp-content/uploads/2015/02/rose-garden-1-300x225.jpg
[post_content] => {:en}
The Rose Garden Palace was built by a Hindu Zamindar Hrikesh Das in the late 19th century. Around that time jalsas (parties) held at Baldha Garden were an important part of the social life of the city's wealthier Hindu residents. The story goes that Hrishikesh, a Zamindar of lower caste background, being insulted on this account by someone at one of the jalsas at Baldha Garden, decided to create his own garden to outshine that of Baldha. Here he staged jalsas of his own. The centerpiece of the garden is an elegant pavilion. However, this was not created as a residence, but rather a setting for entertainment such as musical performances (although subsequent owners did use it as a house). This extravagant lifestyle caused Hrikesh to go bankrupt and he was forced to sell the property.
The palace was bought by Khan Bahadur Kazi Abdur Rashid from Hrikesh in 1936 and renamed the building Rashid Manzil. His eldest son Kazi Mohammed Bashir (Humayun) who carried his name and fame until this generation.
The building, which remains a private property to date, has been renovated by its owners keeping the original character fully maintained. At present it is owned by Qazi Abdur Raqib, Barrister, who has leased it out to the Bengal Motion Picture Studios Limited.
The building has Corinthian columns and has eight apartments including a central hall on its ground floor. The upper floor has a further five apartments including a large dance hall in the middle. In the front yard, there was a fountain originally, the structure of which still remains. There are several classical marble statues in the garden, although the rosegarden that gave the mansion its name does not exist anymore.
The lodge contains on the ground floor eight apartments including a central hall whilst the upper floor has a further five apartments including a large dance hall measuring in the middle. At the back of the building to the east there is a veranda triple-arched entrance porch which leads to a staircase for the upper storey. Originally there was an ornamental fountain in the garden and a number of classical marble statue.
{:}{:bn}
১৯ শতকের শেষের দিকে হিন্দু জমিদার হৃষিকেস দাস রোজ গার্ডেন প্যালেসটি নির্মাণ করেন। সেসময়, বলধা গার্ডেনে অনুষ্ঠিত হওয়া জলসাগুলো শহরের বিত্তবান হিন্দুদের সামাজিক জীবনের গুরুত্বপূর্ণ অংশ ছিল। বলধা গার্ডেনের এমনই এক জলসায় হৃষিকেস দাস নামক এক নিম্নবর্ণের জমিদারকে অপমান করা হয় এবং এর ফলে তিনি নিজেই বাগানবাড়ি স্থাপনের সিদ্ধান্ত গ্রহন করেন। হৃষিকেস দাস তাঁর নিজস্ব বাগানবাড়িতে জলসার আয়োজন করতেন। তাঁর বাগানের মূল আকর্ষণ ছিল একটি নয়নাভিরাম সাজঘর। তবে বাগানবাড়িটি শুধুমাত্র বিনোদনের জন্য তৈরি করা হয়েছিল (যদিও পরবর্তী মালিকরা এটি বসবাসের জন্যেও ব্যবহার করতেন)। বিলাসবহুল জীবনযাপনের কারনে হৃষিকেস দাস দেউলিয়া হয়ে যান এবং ফলশ্রুতিতে তাঁকে তাঁর সম্পত্তি বিক্রি করে দিতে হয়েছিল।
১৯৩৬ সালে খান বাহাদুর কাজী আব্দুর রশিদ এই প্রাসাদটি হৃষিকেস দাসের কাছ থেকে কিনে নেন এবং প্রাসাদটির নামকরণ করেন রশিদ মঞ্জিল। তাঁর বড় ছেলে কাজী মোহাম্মদ বশির (হুমায়ুন) আজ অবধি তাঁদের নাম ও খ্যাতিকে ধরে রেখেছেন।
আজ অবধি ব্যাক্তিগত সম্পত্তি এই ভবনটির মূল আবেদন ধরে রেখে ভবনটিকে রক্ষনাবেক্ষন করা হচ্ছে। বর্তমানে এই প্রাসাদটির মালিক ব্যারিস্টার কাজী আব্দুর রকিব প্রাসাদটি বেঙ্গল মোশন পিকচার স্টুডিও লিমিটেডের কাছে ভাড়া দিয়েছেন।
প্রাসাদটির নীচতলায় একটি হলরুম ছাড়াও করিনথিয়ান কলাম এবং আটটি কক্ষ রয়েছে। প্রাসাদের উপর তলার মাঝে নৃত্য করার জন্য হল ছাড়াও আরও পাঁচটি কক্ষ রয়েছে। প্রাসাদের সামনে একটি ঝর্ণা ছিল যেটির চিহ্ন আজও বিদ্যমান। প্রাসাদের বাগানে কয়েকটি মার্বেলের তৈরি মূর্তি রয়েছে যদিও স্থানটির নামকরণ যে গোলাপ বাগানের জন্য করা হয়েছে সেই গোলাপ বাগানটি এখন আর নেই।
প্রাসাদের পিছনে পূর্বদিকে একটি বারান্দা আছে যেখানে প্রবেশের জন্য ধনুকাকৃতির তিনস্তর বিশিষ্ট একটি প্রবেশপথ রয়েছে যেটি দিয়ে উপরে ওঠার সিঁড়িতে যাওয়া যায়।
{:}
)
)