Mridha Bari (Traditional House of Munshiganj)

ধরন: স্থাপত্য
সহযোগিতায়: Nayeem
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

বিস্তারিত

If you cross the mighty river Padma via Maowa ferry terminal, you will see a unique shaped two storied Tin made house in the riverbank of Louhajong area. These are the traditional house of Munshiganj.

Many people are visiting Padma Resort and Maowa Resort nowadays. Both of the places are situated in Louhojong, Munshiganj. This area was previously known as “Bikrampur” before the political border of Bangladesh has formed. These types of houses are made over a base of land. The unique function of that house is these are made of corrugated tins and can be reassembled in a different place. The main structure of these houses are wooden logs.

Mridha Bari: On the way from Dhaka to Baligaon, there is a bus stand named Bejgaon. In bejgaon area, a lot of traditional house is seen. At the end of the bejgaon road, there is a house made by a local family known as Mridha Bari at the bank of Padma River. Though it is a private property, it is sometimes open for the public to pay a visit and spend some time. It is actually a Garden House surrounded by flowers.

If anyone visits Padma Resort with their own vehicle, then we can suggest them to visit the Padma riverbank in the bejgaon area. It is a very beautiful but small village in Louhojong after Ghordour Bazar. You can enjoy the sunset from Mridha bari premises which will make your mind refreshing and cheerful.


কিভাবে যাবেন

On the way from Dhaka to Baligaon, there is a bus stand named Bejgaon. At the end of the bejgaon road, there is a house made by a local family known as Mridha Bari at the bank of Padma River.

কিভাবে পৌঁছাবেন: মুন্সীগঞ্জ জেলা

ঢাকা থেকে মুন্সীগঞ্জে বেশকিছু বাস চলাচল করে। এসব বাসের মধ্যে সবচেয়ে ভালমানের হল ঢাকার গুলিস্তান থেকে ছেড়ে যাওয়া ‘নয়ন পরিবহন’ এবং ‘ঢাকা ট্রান্সপোর্ট’। ৩০/- টাকা থেকে ৪০/- টাকা ভাড়ায় দুই ঘণ্টার মধ্যে আপনি মুন্সীগঞ্জে পৌছাতে পারবেন। এছাড়া ঢাকার পোস্তগোলা থেকে ‘গাংচিল’ নামে একটি বাস মুন্সীগঞ্জের উদ্দেশ্যে ছেড়ে যায়।
এছাড়া পোস্তগোলা থেকে সিএনজি অটোরিকশায় ২৫০/- টাকা থেকে ৩৫০/- টাকা ভাড়ায় আপনি মুক্তারপুর সেতুতে পৌছাতে পারবেন। তবে, সিএনজি অটোরিকশা ভাড়া করলে সেতুর টোল ২০/- টাকা কে পরিশোধ করবে এই বিষয়ে নিশ্চিত হয়ে নিন।

কোথায় থাকবেন

ঢাকার পাশেই অবস্থিত হওয়ার পরও মুন্সীগঞ্জ জেলায় থাকার জন্য ভালমানের হোটেল খুঁজে পাওয়া কঠিন। ঢাকা থেকে এখানে এসে মানুষ ঐদিনই ফিরে যেতো। তবে মুন্সীগঞ্জ শহরে থাকতে হলে আপনি ‘হোটেল কমফোরটে উঠতে পারেন। এছাড়া হোটেল থ্রি স্টার ইন্টারন্যাশনালেও উঠতে পারেন তবে এই হোটেলের কক্ষের মান তেমন উন্নত নয়। উভয় হোটেলেই কক্ষের মানভেদে ভাড়া পরবে ১০০/- টাকা থেকে ৭০০/- টাকা। মুন্সীগঞ্জ ও এই জেলার আশেপাশে অবস্থিত কিছু হোটেল, গেস্ট হাউজ ও রিসোর্ট সম্পর্কে তথ্য নিম্নে প্রদান করা হলঃ
১। মাওয়া রিসোর্ট
যোগাযোগঃ মোঃ আলী
ফোনঃ ০১৭১১৬৭৬০৫৮

২। পদ্মা রিসোর্ট
যোগাযোগঃ মোঃ আলী
ফোনঃ ০১৭১৩০৩৩০৪৯

৩। পদ্মা রেস্ট হাউজ
যোগাযোগঃ নির্বাহী প্রকৌশলী
সেতু বিভাগ, সড়ক ও যোগাযোগ মন্ত্রনালয়
ফোনঃ ০১৭১৫৫৬১৯৩৩

কি করবেন

Enjoy the scenic beauty of this traditional house. Its architectural characteristics is something to watch closely.

খাবার সুবিধা

Referred to where to eat at Munshiganj. Click here

মানচিত্র

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

কথা বলুন

এই মুহূর্তে অনলাইনে না থাকায় আমরা দুঃখিত! কিন্তু আপনি আমাদের ই-মেইল পাঠাতে পারেন। আমরা ২৪ ঘন্টার মধ্যে আপনার প্রশ্নের উত্তর দেব।

আপনার প্রশ্ন বা সমস্যার সহযোগিতা করায় আমরা সর্বদা তৎপর!

ENTER ক্লিক করুন