Rampal Dighi

ধরন: বুনো
সহযোগিতায়:
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

বিস্তারিত

Rampal Dighi is one of the most ancient Dighi(large pond) in Munshiganj District. It is about 1500m long from north to south and 300m wide. Recently built Rampal College stands on its northern bank. Rampal Dighi covers an area of about 55 acres of land.

The Lake of Legend:

Ballal Sen (Bengali: বল্লাল সেন; reign: 1160–1179) was the second ruler of the Sen dynasty of Bengal. He was the son and successor of Vijay Sen, the founder of Sen dynasty. King Bollal Sen was a famous ruler of Sen dynasty in Bikrompur. One day his mother told him that the tenants need a good & suitable source of water for their everyday use. The kind King set arrangement for making a very large pond. Actually his mother was instructed by some Angelic figures in a lucid dream. So,according to her dream she decided to walk a mile. Her walkway will be the area of the pond. After the pond is being dug, there was no water at all. Again according to the instruction of an angelic entity the King decided to sacrifice himself. But at last moment kings friend Rampal took his place. Rampal sacrificed himself and the pond was filled with water instantly. But unfortunately today there is no water in this pond anymore.


কিভাবে যাবেন

Although it’s located in Munshiganj Sadar , but from the bottom of Muktarpur bridge it will take almost 20-25 minutes to reach there in Rampal Dighi by Battery-rickshaw or CNG auto rickshaw. To reach there you have to ride on a vehicle moving toward Madina Bazar or Vanga Bazar.

কিভাবে পৌঁছাবেন: মুন্সীগঞ্জ জেলা

ঢাকা থেকে মুন্সীগঞ্জে বেশকিছু বাস চলাচল করে। এসব বাসের মধ্যে সবচেয়ে ভালমানের হল ঢাকার গুলিস্তান থেকে ছেড়ে যাওয়া ‘নয়ন পরিবহন’ এবং ‘ঢাকা ট্রান্সপোর্ট’। ৩০/- টাকা থেকে ৪০/- টাকা ভাড়ায় দুই ঘণ্টার মধ্যে আপনি মুন্সীগঞ্জে পৌছাতে পারবেন। এছাড়া ঢাকার পোস্তগোলা থেকে ‘গাংচিল’ নামে একটি বাস মুন্সীগঞ্জের উদ্দেশ্যে ছেড়ে যায়।
এছাড়া পোস্তগোলা থেকে সিএনজি অটোরিকশায় ২৫০/- টাকা থেকে ৩৫০/- টাকা ভাড়ায় আপনি মুক্তারপুর সেতুতে পৌছাতে পারবেন। তবে, সিএনজি অটোরিকশা ভাড়া করলে সেতুর টোল ২০/- টাকা কে পরিশোধ করবে এই বিষয়ে নিশ্চিত হয়ে নিন।

কোথায় থাকবেন

ঢাকার পাশেই অবস্থিত হওয়ার পরও মুন্সীগঞ্জ জেলায় থাকার জন্য ভালমানের হোটেল খুঁজে পাওয়া কঠিন। ঢাকা থেকে এখানে এসে মানুষ ঐদিনই ফিরে যেতো। তবে মুন্সীগঞ্জ শহরে থাকতে হলে আপনি ‘হোটেল কমফোরটে উঠতে পারেন। এছাড়া হোটেল থ্রি স্টার ইন্টারন্যাশনালেও উঠতে পারেন তবে এই হোটেলের কক্ষের মান তেমন উন্নত নয়। উভয় হোটেলেই কক্ষের মানভেদে ভাড়া পরবে ১০০/- টাকা থেকে ৭০০/- টাকা। মুন্সীগঞ্জ ও এই জেলার আশেপাশে অবস্থিত কিছু হোটেল, গেস্ট হাউজ ও রিসোর্ট সম্পর্কে তথ্য নিম্নে প্রদান করা হলঃ
১। মাওয়া রিসোর্ট
যোগাযোগঃ মোঃ আলী
ফোনঃ ০১৭১১৬৭৬০৫৮

২। পদ্মা রিসোর্ট
যোগাযোগঃ মোঃ আলী
ফোনঃ ০১৭১৩০৩৩০৪৯

৩। পদ্মা রেস্ট হাউজ
যোগাযোগঃ নির্বাহী প্রকৌশলী
সেতু বিভাগ, সড়ক ও যোগাযোগ মন্ত্রনালয়
ফোনঃ ০১৭১৫৫৬১৯৩৩

কি করবেন

  • Observe the recent condition of dried lake whereas it’s said that there was a big dighi.
  • Enjoy the scenario of green vast land
  • Experience the local people saying about that lake.

খাবার সুবিধা

Referred where to find eating facilities in Munshiganj. Click here

মানচিত্র

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

আরো দেখুন

কথা বলুন

এই মুহূর্তে অনলাইনে না থাকায় আমরা দুঃখিত! কিন্তু আপনি আমাদের ই-মেইল পাঠাতে পারেন। আমরা ২৪ ঘন্টার মধ্যে আপনার প্রশ্নের উত্তর দেব।

আপনার প্রশ্ন বা সমস্যার সহযোগিতা করায় আমরা সর্বদা তৎপর!

ENTER ক্লিক করুন