Tista Barrage Irrigation Project

ধরন: বাঁধ
সহযোগিতায়: Nayeem
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

বিস্তারিত

Largest Irrigation project of Bangladesh is Tista barrage. Tista Barrage situated on Tista River at Duani Union in Hatibandha sub district in Lalmonirhat district. The length of Tista Barrage is 615metre. It’s built with concrete with 44 radial gates. The Barrage has 12,750 cusec discharge ability. This Barrage is mainly used to divert two hundred cusec of water for irrigation by a canal taking off on the right bank side of Tista River.

For producing more crops by providing the irrigation facilities in arable land of north locality of greater Rangpur, Dinajpur, and Bogra district Government of that time in 1937 adopted the plan. The original plan was adopted in 1953. But it was not possible to start. Engineers of the BWDB and experts of BUET jointly reviewed the previous reports and prepared a detailed design. A fresh survey and field investigation was also conducted. Finally the formation of the Tista Barrage started in 1979 and that of the irrigation canals in 1984, and was completed in 1997-1990. President H. M. Ershad officially inaugurated the Tista barrage.


কিভাবে যাবেন

From Lalmonirhat you take rickshaw, Local bus and also use boat to visit this area.

কিভাবে পৌঁছাবেন: লালমনিরহাট জেলা

ঢাকা ও লালমনিরহাটের মধ্যে সড়কপথে যোগাযোগ ব্যবস্থা থাকায় বাসে করে লালমনিরহাট যেতে পারবেন। আপনার সুবিধার্থে ঢাকা ও লালমনিরহাটের মধ্যে চলাচলকারি কয়েকটি বাস সম্পর্কে নিম্নে তথ্য প্রদান করা হলোঃ
১। ডিআর এন্টারপ্রাইজ
প্রস্থানের সময়ঃ রাত ৮:৩০ মিনিট;
ভাড়াঃ প্রায় ৪৫০/-টাকা থেকে ৫০০/-টাকা;
২। এস আর ট্র্যাভেলস
গাবতলি, যোগাযোগঃ ০২-৮০১১২২৬;
কল্যাণপুর, যোগাযোগঃ ০২-৮০১৩৭৯৩, ০১৭১১-৩৯৪৮০১;
আবদুল্লাহপুর, যোগাযোগঃ ০১৭১৯৪৪০২৩
উত্তরা, যোগাযোগঃ ০১৫৫২৩১৫৩১৮
৩। কুড়িগ্রাম পরিবহন, যোগাযোগঃ ০১৯২৪-৪৬৯৪৩৭, ০১৯১৪-৮৫৬৮২৬;
৪। বাবলু এন্টারপ্রাইজ, শ্যামলী কাউণ্টার, যোগাযোগঃ ৮২০৬৫৩, ০১৭১৬৯৩২১২২;

ঢাকা ও লালমনিরহাটের মধ্যে রেলপথে যোগাযোগ ব্যবস্থা রয়েছে। ঢাকা ও লালমনিরহাটের মধ্যে একটি মাত্র আন্তঃনগর ট্রেন চলাচল করে।
ট্রেনের নামঃ লালমনি এক্সপ্রেস
শুক্রবার ব্যাতিত এই ট্রেনটি সপ্তাহের প্রতিদিন চলাচল করে।
প্রস্থানের সময়ঃ রাত ১০:১০ মিনিট;
পৌছানোর সময়ঃ সকাল ৮:২০ মিনিট;

কোথায় থাকবেন

লালমনিরহাটে রাত্রিযাপনের জন্য বেশকিছু স্থান রয়েছে। তবে, এসব স্থান খুব একটা মানসম্মত নয়। পর্যটকদের প্রত্যাশা পূরণের জন্য লালমনিরহাটে থাকার স্থানগুলোর মান উন্নয়ন করা জরুরি।
লালমনিরহাটে আরডিআরএস গেস্টহাউজে থাকতে পারেন। চমৎকার এই স্থানে আপনি ঘরোয়া পরিবেশ পেয়ে যাবেন। এখানে খাবার ও কোমল পানীয় পানের ব্যবস্থার পাশাপাশি রয়েছে কনফারেন্স, ওয়ার্কসপ ও সম্মেলন আয়োজনের চমৎকার ব্যবস্থা। এছাড়া এই গেস্টহাউজে রয়েছে শীতাতপ নিয়ন্ত্রিত এবং নন এসি কক্ষ।
যোগাযোগঃ ০১৭১৩-২০০১৮৫

কি করবেন

  1. You can visit the whole plant and river nearby.
  2. Take pictures and share those with your friends.
  3. You can also visit the places nearby.

খাবার সুবিধা

You can get different types of food items there, click here. It won’t be a great problem to find a suitable restaurant for you to eat. The foods are also very delicious. You can get foods also from the resident hotel where you are staying.

ভ্রমণ টিপস

There are small markets where you can find different types of items according to your need.

মানচিত্র

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

কথা বলুন

এই মুহূর্তে অনলাইনে না থাকায় আমরা দুঃখিত! কিন্তু আপনি আমাদের ই-মেইল পাঠাতে পারেন। আমরা ২৪ ঘন্টার মধ্যে আপনার প্রশ্নের উত্তর দেব।

আপনার প্রশ্ন বা সমস্যার সহযোগিতা করায় আমরা সর্বদা তৎপর!

ENTER ক্লিক করুন