Fegnasar Shiva Temple

ধরন: মন্দির
সহযোগিতায়:
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

বিস্তারিত

Fegnasar Shiva Temple (ফেগুনসার শিব মন্দির) was built in the reign (1159-1185 AD) of great King Bollal Shena. Another conception said, it might be built between 1725-1758 AD during the reign of King Raj Bollov. In course of time, it was on the way to destruction. Then, Moharaja Raj Bollov took some initiative to reconstruct that. It can not be assured who particularly built that temple. King Ballav was a great devotee of Shiva.

This temple is in rectangular shape at base,measuring 15 feet length,10 feet width and about 25 feet high from the ground. Very common constructing material like bricks, cement and limes being used to build that temple. At the last day of full moon night in every Bengali month of Falgun, there is a large festival of worshiping being held here.

There are so many stories being populated among common people about the builder of that Temple. Inside the temple, there is a large “Shiva Lingha” (শিব লিঙ্গ) (Phallus) placed. According to the local people, this is the largest phallus brought from South India (not true at all,because largest one is located at Faridpur District). Just about 100 meter away, there is a branch of Dhaleswari river flowing.

This place is sometimes locally mentioned as Raypura Mondir


কিভাবে যাবেন

This Fegnasar village is located at Taltola. You can reach the taltola using bus directly from Serajdikhan. Or you can take a CNG auto rickshaw. By the way,there few bus service available from Fulbari of Gulstan, which will take you directly at Serajdikhan. Also you can take bus of Mawa, and get down at Nimtola stoppage, and from there you can reach at Serajdikhan.

কিভাবে পৌঁছাবেন: মুন্সীগঞ্জ জেলা

ঢাকা থেকে মুন্সীগঞ্জে বেশকিছু বাস চলাচল করে। এসব বাসের মধ্যে সবচেয়ে ভালমানের হল ঢাকার গুলিস্তান থেকে ছেড়ে যাওয়া ‘নয়ন পরিবহন’ এবং ‘ঢাকা ট্রান্সপোর্ট’। ৩০/- টাকা থেকে ৪০/- টাকা ভাড়ায় দুই ঘণ্টার মধ্যে আপনি মুন্সীগঞ্জে পৌছাতে পারবেন। এছাড়া ঢাকার পোস্তগোলা থেকে ‘গাংচিল’ নামে একটি বাস মুন্সীগঞ্জের উদ্দেশ্যে ছেড়ে যায়।
এছাড়া পোস্তগোলা থেকে সিএনজি অটোরিকশায় ২৫০/- টাকা থেকে ৩৫০/- টাকা ভাড়ায় আপনি মুক্তারপুর সেতুতে পৌছাতে পারবেন। তবে, সিএনজি অটোরিকশা ভাড়া করলে সেতুর টোল ২০/- টাকা কে পরিশোধ করবে এই বিষয়ে নিশ্চিত হয়ে নিন।

কোথায় থাকবেন

ঢাকার পাশেই অবস্থিত হওয়ার পরও মুন্সীগঞ্জ জেলায় থাকার জন্য ভালমানের হোটেল খুঁজে পাওয়া কঠিন। ঢাকা থেকে এখানে এসে মানুষ ঐদিনই ফিরে যেতো। তবে মুন্সীগঞ্জ শহরে থাকতে হলে আপনি ‘হোটেল কমফোরটে উঠতে পারেন। এছাড়া হোটেল থ্রি স্টার ইন্টারন্যাশনালেও উঠতে পারেন তবে এই হোটেলের কক্ষের মান তেমন উন্নত নয়। উভয় হোটেলেই কক্ষের মানভেদে ভাড়া পরবে ১০০/- টাকা থেকে ৭০০/- টাকা। মুন্সীগঞ্জ ও এই জেলার আশেপাশে অবস্থিত কিছু হোটেল, গেস্ট হাউজ ও রিসোর্ট সম্পর্কে তথ্য নিম্নে প্রদান করা হলঃ
১। মাওয়া রিসোর্ট
যোগাযোগঃ মোঃ আলী
ফোনঃ ০১৭১১৬৭৬০৫৮

২। পদ্মা রিসোর্ট
যোগাযোগঃ মোঃ আলী
ফোনঃ ০১৭১৩০৩৩০৪৯

৩। পদ্মা রেস্ট হাউজ
যোগাযোগঃ নির্বাহী প্রকৌশলী
সেতু বিভাগ, সড়ক ও যোগাযোগ মন্ত্রনালয়
ফোনঃ ০১৭১৫৫৬১৯৩৩

কি করবেন

  • Experience the life style and praying at temple by Hindu Religious people
  • Ask people about the local Bengali worshiping festival celebrated in the month  of Falgun on every Bengali year.

খাবার সুবিধা

Referred where to eat at Munshiganj. Click here

মানচিত্র

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

আরো দেখুন

  • Inside the temple, there is a large "Shiva Linga"(Phallus) placed. According to the local people, this is the largest phallus from South India

  • Today I have started my expedition from the "Serajdikhan" Thana. And my first spot was "Fegnasar Shiva Mondir"(Some people say this as Fegunasar).

কথা বলুন

এই মুহূর্তে অনলাইনে না থাকায় আমরা দুঃখিত! কিন্তু আপনি আমাদের ই-মেইল পাঠাতে পারেন। আমরা ২৪ ঘন্টার মধ্যে আপনার প্রশ্নের উত্তর দেব।

আপনার প্রশ্ন বা সমস্যার সহযোগিতা করায় আমরা সর্বদা তৎপর!

ENTER ক্লিক করুন