Tushbhandar Zamindar Bari or Landlord House

ধরন: প্রাসাদ
সহযোগিতায়: Nayeem
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

বিস্তারিত

During the period of Maharaja Pran Narayan “Rsik Ray bigroho” happened in 1634 and in that time the origin of tushvandar Murari dev Ghosal Vottacharjo from 24 porgona/Kolkata’s Jay nagar came in Koach bihar and in upuonchouki matter get a taluk anstarted to live here. During that time to do religious work land was given by upenchouki matter. Murari dev disagree to take the donation of the shudro king’s beacuse he is a brammon. He appealed to take rent for the land. After that the queen agreed to take paddy bran as rent. Dew to give rent as paddy bran it was stored near landlord house in the east side and after it was sent to the Koachbihar kings house. With this bran many religious events happened in the king’s house. People says that, for the stored bran this place was named as tushvandar. By brammahan murari dev vottacharja the landlord of tushvandar was declared. And in 1935 with his death as long 400 years land owner was came into an end.


কিভাবে যাবেন

From Lalmonirhat you take rickshaw, Local bus and also use boat to visit this area. The distance of it from Lalmonirhat city is 25 km. Visitors can go by bus in land way. It will take minimum 1 hour.

কিভাবে পৌঁছাবেন: লালমনিরহাট জেলা

ঢাকা ও লালমনিরহাটের মধ্যে সড়কপথে যোগাযোগ ব্যবস্থা থাকায় বাসে করে লালমনিরহাট যেতে পারবেন। আপনার সুবিধার্থে ঢাকা ও লালমনিরহাটের মধ্যে চলাচলকারি কয়েকটি বাস সম্পর্কে নিম্নে তথ্য প্রদান করা হলোঃ
১। ডিআর এন্টারপ্রাইজ
প্রস্থানের সময়ঃ রাত ৮:৩০ মিনিট;
ভাড়াঃ প্রায় ৪৫০/-টাকা থেকে ৫০০/-টাকা;
২। এস আর ট্র্যাভেলস
গাবতলি, যোগাযোগঃ ০২-৮০১১২২৬;
কল্যাণপুর, যোগাযোগঃ ০২-৮০১৩৭৯৩, ০১৭১১-৩৯৪৮০১;
আবদুল্লাহপুর, যোগাযোগঃ ০১৭১৯৪৪০২৩
উত্তরা, যোগাযোগঃ ০১৫৫২৩১৫৩১৮
৩। কুড়িগ্রাম পরিবহন, যোগাযোগঃ ০১৯২৪-৪৬৯৪৩৭, ০১৯১৪-৮৫৬৮২৬;
৪। বাবলু এন্টারপ্রাইজ, শ্যামলী কাউণ্টার, যোগাযোগঃ ৮২০৬৫৩, ০১৭১৬৯৩২১২২;

ঢাকা ও লালমনিরহাটের মধ্যে রেলপথে যোগাযোগ ব্যবস্থা রয়েছে। ঢাকা ও লালমনিরহাটের মধ্যে একটি মাত্র আন্তঃনগর ট্রেন চলাচল করে।
ট্রেনের নামঃ লালমনি এক্সপ্রেস
শুক্রবার ব্যাতিত এই ট্রেনটি সপ্তাহের প্রতিদিন চলাচল করে।
প্রস্থানের সময়ঃ রাত ১০:১০ মিনিট;
পৌছানোর সময়ঃ সকাল ৮:২০ মিনিট;

কোথায় থাকবেন

লালমনিরহাটে রাত্রিযাপনের জন্য বেশকিছু স্থান রয়েছে। তবে, এসব স্থান খুব একটা মানসম্মত নয়। পর্যটকদের প্রত্যাশা পূরণের জন্য লালমনিরহাটে থাকার স্থানগুলোর মান উন্নয়ন করা জরুরি।
লালমনিরহাটে আরডিআরএস গেস্টহাউজে থাকতে পারেন। চমৎকার এই স্থানে আপনি ঘরোয়া পরিবেশ পেয়ে যাবেন। এখানে খাবার ও কোমল পানীয় পানের ব্যবস্থার পাশাপাশি রয়েছে কনফারেন্স, ওয়ার্কসপ ও সম্মেলন আয়োজনের চমৎকার ব্যবস্থা। এছাড়া এই গেস্টহাউজে রয়েছে শীতাতপ নিয়ন্ত্রিত এবং নন এসি কক্ষ।
যোগাযোগঃ ০১৭১৩-২০০১৮৫

কি করবেন

  1. You can visit the landlord house,
  2. You can also visit the Tushbhander children park near the house,
  3. You can take pictures and know about the historical place.

খাবার সুবিধা

You can get different types of food items there. It won’t be a great problem to find a suitable restaurant for you to eat. The foods are also very delicious. You can get foods also from the resident hotel where you are staying.

মানচিত্র

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

কথা বলুন

এই মুহূর্তে অনলাইনে না থাকায় আমরা দুঃখিত! কিন্তু আপনি আমাদের ই-মেইল পাঠাতে পারেন। আমরা ২৪ ঘন্টার মধ্যে আপনার প্রশ্নের উত্তর দেব।

আপনার প্রশ্ন বা সমস্যার সহযোগিতা করায় আমরা সর্বদা তৎপর!

ENTER ক্লিক করুন